Begin 2023 startte vanuit Zorgbalans en het Spaarne Gasthuis een project ‘wakker in de nacht’. Het doel is om te inventariseren welke organisaties letterlijk wakker zijn in de nacht en hoe er mogelijk efficiënter omgegaan zou kunnen worden met die waardevolle capaciteit in de huidige tijd met veel werkdruk en tekorten aan personeel.
Met de partners in de acute zorg hebben we inzichtelijk gemaakt hoe de bezetting eruit ziet in de avonden, nachten en weekenden, welke locaties open zijn en welk vervoer in de regio rijdt. We hebben een aantal deelprojecten geïdentificeerd waarop we met elkaar stappen willen zetten in efficiency, procesoptimalisatie of andere verbeterslagen.
Helaas heb ik door een val van mijn schoonmoeder begin november zelf ervaring opgedaan met verschillende organisaties actief in de acute zorg. De ambulance kwam gelukkig snel en de dames hielpen mijn schoonmoeder vakkundig. Het was druk die vrijdagavond op de spoedeisende hulp (SEH), maar het verwachtingsmanagement wat door de verpleegkundigen en artsen werd gecreëerd was goed en duidelijk. Door de drukte merk je wel dat sommige administratieve handelingen achterblijven waardoor niet ik, maar mijn man die in Hongarije verbleef, gebeld werd door het ziekenhuis. Dit terwijl in de systemen opgenomen was dat niet hij maar ik gebeld zou worden.
Mijn ervaring met de acute zorg:professioneel en warm
Op dit moment zijn we aan het verkennen hoe we de samenwerkingen kunnen versterken tussen verschillende organisaties betrokken in de spoedzorg, hoe we beter gebruik kunnen maken van gezamenlijke ruimtes/kamers en hoe we de informatieverstrekking tussen de verschillende partijen kunnen verduidelijken en versterken. Daarnaast onderzoeken we wat de piekmomenten bij de verschillende organisaties zijn en kijken we of we door afspraken en wellicht andere werkwijze elkaar kunnen helpen om die piekmomenten te voorkomen.