Interview

In gesprek met … Sander de Roos

26 maart 2023

In deze editie van ‘In gesprek met’… een gesprek met Sander de Roos, partner en creatief directeur in een aantal mediabedrijven.

Vanuit B-Liz kennen we Sander sinds de opstart van Financieel Fit Den Helder. Naast de zakelijke samenwerking vinden Sander en Lizzy elkaar ook op persoonlijk vlak in thema’s zoals gezond leven, omgaan met grenzen en ondernemerschap en kunnen zij zowel persoonlijk als professioneel goed sparren en elkaar coachen. Serieus en met humor. Tijd om Sander voor te stellen aan een breder publiek. 

 Sander vindt het antwoord op de eerste vraag “wie ben je en wat doe je” geen makkelijke vraag. Hij denkt even en komt dan met “ik ben Sander, 48 jaar, partner en creatief directeur in een aantal mediabedrijfjes”. Wij slaan aan op het woord bedrijfjes en vragen waarom hij een verkleinwoord gebruikt. “We zijn geen heel grote club en misschien ook wel voorzichtige bescheidenheid, maar je hebt gelijk het zijn bedrijven. Het zijn drie creatieve BV’s die aanvullend op elkaar werken. Druktemaker is een creatief bureau waarin strategie, conceptontwikkeling, marketing en creatie centraal staan en waarmee we alle disciplines in huis hebben. Daarnaast hebben we Kbaal een filmbedrijf waarin we animatie, film, livestreams en drone-opnames maken. En last but not least Bitpuma: dit is onze development agency, een internetbureau waarbinnen we de meer complexe maatwerk-webapplicaties en apps maken. Bij elkaar zitten we met 35 vakidioten in Studio62 op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder. Mijn taken richten zich enerzijds op de meer algemene directietaken. En daarnaast ben ik creatief eindverantwoordelijk. Ik ben aan de voorkant van het proces betrokken en zit veel met klanten aan tafel om te adviseren op creatieve strategie en ook aan de achterzijde bewaak ik als een soort ‘doorbitch’ onze creatieve output. Ik vind het belangrijk dat de creatieve kwaliteit binnen de organisaties goed is, maar vind het ook belangrijk dat de medewerkers zich op die manier blijven ontwikkelen. De officiële term voor mij binnen alle bedrijven is ‘bemoeial’”. 

 We constateren dat je de vraag heel lastig te beantwoorden vond en toch een heel uitgebreid antwoord weet te geven. We zijn dan ook benieuwd hoe je jezelf zou omschrijven als karakter en ook hoe anderen jou zullen omschrijven. “Ik ben eigenwijs, bemoeizuchtig, gedreven en creatief. Daarnaast beheers ik de act van bescheidenheid heel goed ;-). Anderen zien mij denk ik als een pragmatische aanpakker. Ik sla dingen plat om ze vervolgens snel concreet te maken waardoor je zaken beter in gang houdt. Ik heb het creatief vermogen om zaken vanuit een andere kant te bekijken en door te zagen, anders te benaderen. Mede hierdoor kan ik klanten helpen minder belopen paden te kiezen.

 Ik ben hard onderweg om mijn ambitie te verwezenlijken. Dat te doen waar ik onderscheidend goed in ben. Het is een luxe te doen wat ik leuk vind, waar ik beter in ben dan een ander, waar ik voldoening uithaal en waarmee ik fatsoenlijk geld kan verdienen om leuke dingen te doen en met mijn gezin fijn kan leven. Er is een tijd geweest dat ik twijfelde of ik op het goede pad zit, maar ondertussen weet ik dat dit zo is. Het feit dat ik als ik niet aan het werk ben, er niet mee bezig ben en de vrijheid heb te kunnen kiezen, maakt het fijn. 

 Ik ben met Druktemaker vanaf de start betrokken bij het samenwerkingsverband Financieel Fit Den Helder. Dit vind ik belangrijk omdat het thema me enorm aanspreekt. In het verleden heb ik ook wel te maken gehad met situaties waarin het financieel minder ging. Mede door deze situatie is mijn doel geworden om van Druktemaker een succes te maken. Daarnaast voelde ik een verantwoordelijkheidsgevoel om met Druktemaker invloed uit te oefenen op de leefomgeving van inwoners van Den Helder. Vandaar de beslissing om me met Druktemaker te verbinden aan Financieel Fit Den Helder. Daarnaast gun ik kinderen uit Den Helder een betere stad waarin ze kansen krijgen. 

 Naast Financieel Fit Den Helder zijn we nog bij veel meer initiatieven betrokken. Zo sponsoren we veel onder meer sport en topsport. Daarnaast ben ik bestuurslid bij de Helderse uitdaging. Ook andere directieleden van Druktemaker hebben nevenfuncties bij maatschappelijke initiatieven. 

 De vraag waar ik nog kansen zie of waar nog winst te behalen binnen dat maatschappelijke domein, impliceert dat ik overzie wat er goed en minder goed gaat. Dit vind ik lastig. Waar ik denk dat we over het algemeen impact en effect verliezen is dat er in mijn ogen zo veel goedbedoelde, splinterinitiatieven zijn. Laten we professionaliseren, centraliseren en een structureel onderdeel worden van beleid. Het effectiever maken van dit landschap. De gemeente heeft de ambities wel scherp en weet op welke onderdelen er aandacht moet komen. Het is goed om dit meer in samenhang en centraal te organiseren en te financieren door de gemeente. Met Financieel Fit Den Helder zijn we goede, mooie dingen aan het doen. 

Ik ben met Lizzy in aanraking gekomen tijdens de ontwerpfase van Financieel Fit Den Helder, in de zogenoemde denktank. We hebben samen met anderen geschetst en gebouwd aan wat Financieel Fit Den Helder in al zijn facetten nu is. Ik heb Lizzy vooral leren kennen als een kundige motivator en daarmee is zij volgens mij een hele goede juiste kwartiermaker. Los van de professionele samenwerking vind ik Lizzy een heel fijn mens. Haar grootste USP is dat zij vanuit raakbaarheid en kwetsbaarheid goed is in verbindingen en samenwerkingen. Zij mag zich hierin wat mij betreft wat zekerder gaan voelen.”

Lizzy van der Kooij
Susanne Slikkerveer

Gerelateerde opdracht

Opdracht

Kwartiermaker Financieel Fit Den Helder

Gemeente Den Helder
Kwartiermaker binnen de netwerksamenwerking Financieel Fit Den Helder. Met 12...
Deel dit bericht

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsflits

Andere recente
ontwikkelingen

Andere recente
ontwikkelingen

Inspiratie

Opleiding Zijnscoaching

Sinds begin dit jaar volg ik een opleiding Zijnscoaching. Dit is een manier van coachen die uitgaat van het nu, om vanuit bewustzijn op zoek te gaan naar wat voor...
Nieuws

8 maart, internationale vrouwendag

Eigenlijk vind ik diversiteit en inclusie belangrijker dan een dag speciaal voor vrouwen. Maar helaas is er nog veel ongelijkheid. Daarom een ode aan de vrouw. Laat je zien en...
Nieuws

Mensgericht leiderschap en vitaliteit in de zorg

Veel organisaties voelen de verantwoordelijkheid om aandacht te besteden aan de gezondheid van hun medewerkers. Vaak wordt er aandacht gegeven aan ziekteverzuim en herstel. Door preventief aandacht te besteden aan...